czwartek, 12 stycznia 2012

Metoda Domana

Może szybko uda ni się coś naskrobać.

Cała filozofia Domana powstała w kilku książkach, na polski została przetłumaczona tylko jedna z nich "Jak nauczyć małe dziecko czytać" i jeszcze jedna o dzieciach z uszkodzonym mózgiem.
Doman bazuje na tym, że jeżeli można (co odkrył w swoich badaniach) nauczyć czytać, raczkować, chodzić dziecko z połową czy uszkodzonym mózgiem i może być ono na poziomie dzieci zdrowych, to dlaczego nie zrobić geniuszy z dzieci zdrowych.
Pragnie on przekazać nam rodzicom, to jak zaprzepaszczamy najlepszy okres życia dziecka w ciągu jego pierwszych 5 lat życia. Jak wspaniale można by go było wykorzystać, żeby dziecko uczyło się (właściwie wszystkiego) przez zabawę. Wielokrotnie podkreśla, że dzieci nie męczą się tą jak my to nazywamy "nauką", bo są GENIALNE  i wszystko przychodzi im z łatwością, BAWIĄ się, a zarazem poznają i zapamietują w tempie "prędkości światła" nowe np. słowa, liczby za pomocą kropek, wiedzę o artystach, pierwiastkach, kompozytorach, hisrotyczne daty itd.
Dzieci uwielbiają zabawę w czytanie, potrafią w miesiąc zapamiętać 200 słów, w wieku 3 lat same czytać książeczki...

Nasi rodzice też uczyli nas czytać, ale Doman proponuje metodę, która dzięki systematyczności przyniesie, wspaniały efekt.
Przyniesie na pewno łatwość przyswajanej wiedzy w przyszłości, szybsze czytanie, chęci do nauki jakich zadno z dzieci nie ma, bo szkoła nas tak nauczyła.
My możemy sprawić, że dziecko pokocha naukę.

Tyle wstępu, przedstawione w telegraficznym skrócie, ja jak czytałam książkę to płakałam ze wzruszenia czytając listy ludzi do Domana z podziękowaniami i z zastosowaniami, efektami.

Opis przygotowania materiałów:

Karton biały, bardzo sztywny(ja mam zwykły największy brystol jaki był w papierniczym)
Czerwony marker, farbki, drukarka-w zależności co będziecie preferować (ja na razie uskuteczniam markery ktore wypisują sie po 15 wyrazach;))
Wycinamy pasy katronu 10x60 cm
Wsokość liter ma mieć 8 cm( u mnie nie ma, bo nie wiem jak mialabym zmieścić i duża literę, która ma 8 i małe?? troszkę to nie zrozumiałe)
piszemy litery alfabetu, małe, tylko nazwy własna(imiona) piszemy wielką literą.

Doman radzi przygotować na start 200 słów pojedynczych.

Pokazuję się etapami:
I-pojedyncze wyrazy
II- dwuwyrazy (przeciwieństwa np. duży-mały, i resztę pojedynczych)
III-zdania
IV-książeczki z prostym zdaniem(niektórzy od razy z dwuwyrazów przeskakują do książeczek ze zdaniami, same zdania omijają)

Zastosowanie tablic z wyrazami:
Pierwszego dnia pokazujemy pierwszych 5 słów 3 razy, w odstępach nie mniejszych niż 30 min.
Drugiego dnia dodajemy kolejnych 5 wyrazów i pokazujemy poprzednie i nowe wychodzi nam 6 sesji
Trzeciego dnia dodaemy znow 5 wyrazów. Mamy więc 15 wyrazów i 9 sesji.
jezeli dziecko sie nie judzi pokazujemy 3 zestawy do 5 dni, jezeli jest znudzone to 4 dnia wymieniamy  zestaw pierwszy(tak najczesciej robia stosujacy ta metode)

Sesje to kilka sekund, pokazujemu najszybciej jak sie da.

Ok, na razie tyle, bo Natasza mi się zapłacze;/

1 komentarz:

  1. dziękuję:)) chyba też się pokuszę:D jak mi się będzie chciało pisać kartony:D:D:D

    OdpowiedzUsuń